Buduj maszyny w Kuźni Raciborskiej i… zwiedzaj świat

nauka, praca, Zawody przyszłości

Autor: Wojtek Żołneczko

25 stycznia 2021

Chiny, Francja, Indie, Malezja i Węgry – to kolejne kraje, do których Rafamet dostarczy swoje maszyny. Produkowane w Kuźni Raciborskiej urządzenia są warte miliony złotych. 

W grudniu firma RAFAMET podpisała szereg kontraktów produkcyjno – handlowych na dostawę 8 nowych maszyn i urządzeń dla odbiorców z Europy oraz Dalekiego Wschodu. Negocjacje i ustalenia poprzedzające zawarcie umów były długotrwałe i bardzo drobiazgowe. Na wybór ofert spółki z Kuźni Raciborskiej wpłynęła jakość i nowoczesność proponowanych przez nią rozwiązań.

Z Kuźni Raciborskiej do kraju nad Sekwaną
RAFAMET istnieje na francuskim rynku już od lat 70-tych ubiegłego wieku. W kraju nad Sekwaną pracuje na tę chwilę ponad 50 maszyn wyprodukowanych w Kuźni Raciborskiej. Mowa zarówno o obrabiarkach kolejowych, jak i ciężkich i super ciężkich tokarkach karuzelowych. – Jesteśmy obecni praktycznie we wszystkich kluczowych gałęziach francuskiej gospodarki: energetyce, w tym w nuklearnej, w sektorze lotniczym, kosmicznym i oczywiście w kolejnictwie, lokując maszyny nie tylko w SNCF (Francuskie Koleje Państwowe) i RATP (pociągi podmiejskie i metro w gigantycznej aglomeracji paryskiej) ale także w miejskich przedsiębiorstwach eksploatujących tabor tramwajowy oraz w całym tamtejszym sektorze prywatnych usług kolejowych – tłumaczy Andrzej Rustanowicz, Dyrektor Eksportu RAFAMET S.A..

Francja to jedna z największych aglomeracji kolejowych w Europie. W 1981 r. uruchomiono tam pierwszą w Europie kolej dużych prędkości – TGV. W ubiegłym roku wystartowaliśmy w przetargu na dostarczenie na ten rynek dwóch tokarek portalowych UFD 140 N, które z dużym sukcesem udaje nam się sprzedawać od kilku lat na rynkach całego świata. Obie maszyny przeznaczone zostaną do powstającego aktualnie jednego z największych zakładów SNCF we Francji. Cieszy Nas fakt, że RAFAMET znowu wraca do SNCF i to ze swoim najnowocześniejszym wyrobem – mówi Andrzej Rustanowicz. – Dwie obrabiarki kołowe UFD 140 N, będące przedmiotem zamówienia to najnowocześniejsze i najbardziej uniwersalne obrabiarki kołowe z gamy produktów RAFAMET. Obrabiarki UFD 140 N jako maszyny portalowe o napędzie ciernym, pracujące w układzie przelotowym, zapewniają wydajną i precyzyjną obróbkę, są doskonałym rozwiązaniem dla operatorów kolejowych posiadających zróżnicowany tabor kolejowy – dodaje Norbert Jasłowski, Kierownik Sprzedaży w firmie RAFAMET S.A.

Z kolei portalowa tokarka kołowa UDA 125 N przeznaczona zostanie dla francuskiego kolejowego sektora prywatnego, a dokładniej dla firmy INVEHO – RAFAMET S.A. w ciągu ostatnich 15 lat dostarczył różne modele swoich obrabiarek do praktycznie wszystkich zakładów całego prywatnego sektora kolejowego we Francji. Obrabiarka kołowa z zabieraniem czołowym UDA 125 N, pracująca w systemie przelotowym, będąca przedmiotem zamówienia, zostanie skonfigurowana pod kątem specyficznego taboru tego użytkownika. Obrabiarka będzie dostarczona w ramach dużej rozbudowy zakładów INVEHO na południu Francji. Warto wspomnieć, że holding INVEHO, grupujący 6 zakładów ulokowanych w różnych zakątkach Francji, to jeden z największych producentów wagonów towarowych w tym kraju – informuje N. Jasłowski z firmy RAFAMET S.A.

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Maszyny RAFAMETU na malezyjskim rynku

Grudzień zeszłego roku przyniósł także kontrakt z malezyjską firmą Benima Engineering. Przedmiotem umowy jest tokarka podtorowa typu tandem 2UGE 180 N oraz tokarka kołowa cierna UFB 125 N. – Docelowo obie maszyny zainstalowane zostaną w warsztacie utrzymania pojazdów lekkiej kolei miejskiej w Kuala Lumpur. Warto wspomnieć, że nad tym projektem pracowaliśmy już od jakiegoś czasu. Wynika to z tego, że budowa linii z całym systemem infrastruktury jest ogromnym przedsięwzięciem wymagającym lat pracy. Finalnie udało nam się wszystko dopiąć, z czego – nie ukrywam – bardzo się cieszę – informuje Krzysztof Pestkowski, Kierownik Sprzedaży w RAFAMET S.A.

Obie maszyny zostaną przekazane klientowi w Malezji na przełomie 2021 i 2022 roku. – Na końcówkę trzeciego kwartału tego roku planowany jest odbiór wstępny 2UGE 180 N i UFB 125 N w Kuźni Raciborskiej. Natomiast sama wysyłka odbędzie się w czwartym kwartale br. – dodaje K. Pestkowski.

Chiny, Indie, Węgry
Finisz minionego roku to także zamówienia od odbiorców z Chin, Indii oraz Węgier. W pierwszym przypadku mowa o ciężkiej tokarce podtorowej UGE 150 N, w Indiach zaś pracować będzie tokarka kołowa UBF 112 N, przeznaczona do regeneracji kół kolejowych i tarcz hamulcowych zestawów kołowych stosowanych w różnych pojazdach szynowych. Natomiast swoje zastosowanie na Węgrzech znajdzie szynowo-drogowy wózek manewrowy 3RS, który przeznaczony jest do przetaczania pojazdów o masie całkowitej do 350 ton.

źródło: Rafamet, oprac. żet

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.
Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Sprawdź również:

Dariusz Kiner: Jak krok po kroku osiągać cele

Dariusz Kiner, operator maszyn Fuji, od dwóch i pół roku związany jest z raciborską firmą Henkel, gdzie wraz ze swoim zespołem odpowiada za zapewnienie ciągłości produkcji na linii produkcyjnej płynów. Dzięki swojej zaangażowanej pracy przyczynia się do prawidłowego...

czytaj dalej
Bądź na bieżąco!

Bądź na bieżąco!

Nie przegap informacji o zbliżających się wydarzeniach, nowych materiałach wideo, rankingach szkół i kursach. Zostaw nam swój e-mail!

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Share This