Kolorowo i wszechstronnie, czyli wirtualny dzień otwarty w CKZiU nr 1 w Raciborzu

nauka, praca

Autor: Wojtek Żołneczko

25 marca 2021

Czego można się nauczyć w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu? Jak wyglądają pracownie zawodowe, w których uczniowie nabierają umiejętności praktycznych? Wreszcie jakie perspektywy otwierają się przed absolwentami tej szkoły? Odpowiedzi na te pytania można poznać uczestnicząc w wirtualnym dniu otwartym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu (Budowlanka – Gastronomik). Zapraszamy.

Kształcimy perspektywicznie

Za nami kolejny dzień w ramach Tygodnia Dni Otwartych w szkołach ponadpodstawowych Powiatu Raciborskiego. 25 marca ósmoklasiści mieli okazję wybrać się w wirtualny spacer po Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Wydawnictwo Nowiny we współpracy ze Starostwem Powiatowym w Raciborzu oraz szkołą.

– Powtarzam ciągle i to jest moja dewiza – zawsze będziemy budować, mieć ogrody, jeść w restauracjach, jeździć na wycieczki, spać w hotelach. To się nie zmieni, więc kształcimy perspektywicznie – powiedział na wstępie Jacek Kąsek, dyrektor CKZiU nr 1. Dyrektor zwrócił również uwagę na dwanaście nowoczesnych pracowni zawodowych, o które wzbogaciła się szkoła w minionych latach.

Matura i zawód

Następnie głos zabrali uczniowie CKZiU nr 1 – Aleksandara Niemiec i Łukasz Sbeczka, którzy wzięli udział w transmisji na żywo z redakcji Nowin. Ola przyznała, że w ósmej klasie nie była zdecydowana na konkretny profil, ale wiedziała, że wybierze CKZiU nr 1 w Raciborzu ze względu na szeroką gamę kierunków kształcenia oferowanych w placówce. Ostatecznie zdecydowała się na kierunek technik żywienia i usług gastronomicznych. – Mamy większe perspektywy, bo po szkole będziemy mieć maturę i zawód – dodaje uczennica.

Łukasz Sbeczka zamierza zostać architektem. Uczeń wahał się pomiędzy wyborem liceum ogólnokształcącego, a technikum budowlanego, jednak ostatecznie zdecydował się na to drugie. Przeważyła wiedza na temat budownictwa oraz umiejętności praktyczne, o których każdy architekt powinien mieć pojęcie.

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Od budowlańca, przez kucharza, po montera i architekta

Kolejnym punktem programu wirtualnego dnia otwartego w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 był przygotowany przez uczniów film. Młodzi twórcy postanowili wtłoczyć prezentację pracowni i kierunków kształcenia w formę teleturnieju. W rolę prezentera wcielił się Łukasz Sbeczka, a w szkolnych zmaganiach towarzyszyły mu prezenterki Aleksandra Niemiec i Kamila Miensopust.

W trakcie teleturnieju zaprezentowano pracownie do nauki zawodu oraz omówiono kształcenie w takich zawodach jak technik budownictwa, fryzjer, technik geodeta, technik analityk, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, monter instalacji, murarz, technik architektury krajobrazu.

Nauczyciel Jakub Piela wyjaśnił ósmoklasistom, że technik budownictwa zajmuje się zarówno projektowaniem jak i kosztorysowaniem przedsięwzięć budowlanych.

Fryzjer to zawód dla ludzi z pasją, wymagający kreatywności, jednocześnie cieszący się sporym zapotrzebowaniem rynku pracy.

Geodeta to ktoś kto przemierza świat dosłownie i w przenośni, podróżując i wykonując pomiary. Nauczycielka Romana Adamczyk podpowiedziała ósmoklasistom, że jest to kierunek dla osób cechujących się precyzją, dokładnością, cierpliwością, potrafiących korzystać z map i współrzędnych, których nie odstraszają takie przedmioty jak matematyka czy geografia.

Pięć lat eksperymentów chemicznych – tak w największym skrócie można określić kształcenie na profilu technik analityk. Absolwenci tego kierunku zazwyczaj podejmują studia na kierunkach chemicznych, po których skończeniu pracują jako laboranci w zakładach z branż chemii spożywczej, chemii środowiskowej, kryminalistyki itd.

Piotr Piechaczek, który uczy techników żywienia, kucharzy i cukierników, zapewnił ósmoklasistów, że są to kierunki dla wszystkich. – Wystarczy, że ktoś ma dobre chęci – powiedział. Choć uczniowie najchętniej przygotowują pizze i hamburgery, to nauczyciele zachęcają ich do przygotowywania różnych dań, tak aby odkrywali kulinarny świat.

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Praca w hotelu to ciągły kontakt z ludźmi, tak więc kierunek technik hotelarstwa adresowany jest do osób komunikatywnych i otwartych. – W tym zawodzie ciągle coś się dzieje. Nie ma powtarzalności. Doskonale sprawdzą się tu osoby kreatywne i lubiące wyzwania – powiedziały nauczycielki kształcące w tym zawodzie.

W CKZiU nr 1 w Raciborzu kształci się również przyszłych stolarzy, murarzy i monterów instalacji oraz sieci sanitarnych. Absolwenci tych kierunków nie mają najmniejszych problemów ze znalezieniem pracy, czy pozyskiwaniem zleceń po założeniu własnych firm, gdyż zapotrzebowanie na usługi remontowo-budowlane oraz instalacyjne (m.in. sieci wodno-kanalizacyjne, gazowe, instalacje fotowoltaiczne, instalacje centralnego ogrzewania) jest ogromne.

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Nauczycielka Magdalena Masiubańska uczy przyszłych techników architektury krajobrazu. – Nasi absolwenci zakładają własną działalność gospodarczą, projektują i pielęgnują zieleń, współpracują z deweloperami – powiedziała. W szkole uczą się również projektowania i rysunku, tak aby w przyszłości móc przedstawić wizualizacje zaprojektowanych przez siebie terenów zielonych klientom.

W trakcie prezentacji zwrócono również uwagę na zagraniczne praktyki, które uczniowie CKZiU nr 1 w Raciborzu mogą odbywać m.in. w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii oraz Włoszech

Natalia Nienartowicz podczas prac konstrukcyjnych minisatelity.

Sprawdź również:

Bądź na bieżąco!

Bądź na bieżąco!

Nie przegap informacji o zbliżających się wydarzeniach, nowych materiałach wideo, rankingach szkół i kursach. Zostaw nam swój e-mail!

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Share This